נכות כללית

נכות כללית

תביעה לקצבת נכות כללית בביטוח הלאומי

תביעה לנכות כללית מורכבת ממספר שלבים:

  • יש לעבור מבחן הכנסות – תנאי להגשת התביעה שהינה שמגיש התביעה אינו עובד או אינו משתכר יותר מכ – 6,330 ₪ (בשנת 2022).
  • יש להגיע לנכות רפואית שנקבעת על ידי ועדה רפואית של ביטוח לאומי בשיעור של 60%, או לנכות רפואית בשיעור של 40% כאשר ליקוי אחד לפחות הוא בשיעור של 25%.
  • לאחר מעבר השלב הרפואי כנ"ל, יש לעבור את שלב בדיקת האי כושר לעבודה. בשלב זה בודקים האם אותו מבוטח עם הנכויות הרפואיות שנקבעו לו, מסוגל או לא מסוגל לעבוד, ואם אינו מסוגל – באיזו דרגה אינו מסוגל לעבוד – בשיעור 60%, 65%, 74% או 100%.

**לגבי 'עקרת בית' יצוין כי קריטריונים להכרה בה בענף נכות כללית שונים ומחמירים יותר, עקרת בית צריכה להגיע לנכות רפואית בשיעור 50% לפחות וכן גם בשלב ה'אי כושר' לעבודה צריכה להגיע לכדי איבוד כושר עבודה של 50% לפחות במשק הבית.

הנכות הרפואית:

מובן הוא כי ככל שהנכות הרפואית של המבוטח גבוהה יותר כך סיכוייו לקבל קצבה גדולים יותר, לכן שלב זה הוא שלב קריטי ביותר בהליך, בלעדיו, מבלי לעבור את הסף הרפואי – לא תשולם קצבה והתביעה תידחה.

תפקידו של המבוטח או של עורך הדין המייצג בתיק הוא לעבור על התיק הרפואי של המבוטח ולחלץ משם את הנכויות המתאימות למצבו וזאת לפי – תקנות הביטוח הלאומי הקובעות כמה אחוזי נכות ניתן לקבל בגין כל מגבלה.

חשוב לזכור, כי מי שקובע את הנכות של המבוטח היא וועדה רפואית – רופא או רופאים  הממונים מטעם הביטוח הלאומי, כך שצריך לדעת כיצד להציג את המצב הרפואי בפניהם.

ברוב המקרים בהליך תביעה של נכות כללית מוזמן המבוטח למספר וועדות רפואיות – וועדה בכל תחום רפואי – למשל: וועדה בתחום אורטופדי, וועדה בתחום נוירולוגי, וועדה בתחום פנימאי וכו' – הכל בהתאם למצבו הרפואי ולתביעה שהגיש.

אי כושר לעבודה:

רק במידה ונקבעה למבוטח נכות בשיעור של 60% ומעלה או 40% כשלפחות ליקוי אחד הינו בשיעור של 25% ומעלה אזי יעבור המבוטח לשב הבא שהוא בדיקת אי כושר לעבודה. בשלב זה מצבו התעסוקתי של המבוטח נבדק לרוב על ידי פקידת שיקום המתרשמת מנכויותיו, מגבלותיו, ממצבו התעסוקתי בעבר ובהווה ובהתאם לכך ממליצה על דרגת אי כושר המתאימה למבוטח.

יוער, כי גם אדם עובד יכול לקבל קצבת נכות כללית ובלבד שלא עובר את תקרת השכר כאמור לעיל ושיכולתו לתפקד (כושרו לעבודה) – מוגבל במידה כזו או אחרת.

יצוין, כי בסופו של דבר מה שקובע את גובה הקצבה בנכות כללית של המבוטח היא בעצם דרגת האי כושר שנקבעה לו, כך שלהצגת הדברים בשלב האי כושר – אל מול פקידת השיקום חשיבות רבה.

לסיכום – הגשת תביעה לנכות כללית היא תביעה מורכבת, הדורשת מיומנות וניסיון בכל שלב משלבי התביעה, עוד בשלב איסוף החומר הרפואי דרך עריכתו והגשתו יחד עם תביעה למוסד לביטוח לאומי וכן בשלב הייצוג מול הוועדה עצמה ומול פקידת השיקום.

למשרדנו ניסיון עשיר בניהול תיקי 'נכות כללית' בייצוג בפני וועדות רפואיות ובפני מחלקת שיקום.

 

טקסט לפרק השני

המקרה נוגע אליכם? זקוקים להערכה מקוצעית?

שוחחו עם עורך דין מנוסה לדיני נזיקין שיבדוק את המקרה שלך

טקסט לפרק השני

דרגו את הפוסט
גמלה לילד נכה הינה גמלה מורכבת ומסועפת המצריכה ידע ומומחיות ספציפית לסוג זה של גמלה המורכבת ממספר רבדים, נעשה כעת סדר כללי במבנה גמלה זו.
תביעה לנכות כללית הינה תביעה מורכבת אותה יש להגיש לביטוח לאומי בזהירות רבה, שכן לא די בלהגיש מסמכים רפואיים ולקוות לטוב, אלא יש לערוך תכנון מושכל על מנת למקסם את האפשרות שאותו אדם
מה צריך לעשות? איך צריך להתנהל לאחר תאונת עבודה?
הוועדות הרפואיות בביטוח הלאומי הן אלה הקובעות את הנכות הרפואית של המבוטח ועל פי הנכות הרפואית נגזרות זכויותיו.
אדם הסובל ממגבלה רפואית קשה או ממספר מגבלות רפואיות עשוי להיות זכאי לפטור מתשלומי מס הכנסה וזיכוי רטרואקטיבי של עד 6 שנים אחורה.
תו חניה לרכב מקנה פטור מתשלום אגרת רכב, חניה חופשית בכחול לבן ובמקומות מסומנים ברוב ערי הארץ, פטור מתשלום בחניונים של בתי חולים ממשלתיים, פטור ו/או הנחה בחניונים נוספים ועוד.

זקוקים לייעוץ משפטי מותאם למקרה שלכם?

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם